UZAKTAN EĞİTİMDE MOTİVASYONU SAĞLAMANIN 7 YOLU
Dünyayı etkisine alan koronavirüs 7’den 70’e yaşam
alışkanlıklarımızda çok önemli değişikliklere yol açarken, en önemli
değişikliklerden biri hiç şüphesiz uzaktan eğitime geçilmesi, örgün
eğitimin tüm seviyelerinde derslerin uzaktan ve çevrim içi ortam
üzerinden verilmesi oldu.
Ancak gerek küçük yaş grubunda gerekse
ergenlik dönemindeki çocukları bu sürece adapte etmek çok kolay
olmayabiliyor. Evde birçok anne, bu süreçte kendini bir yandan da
‘öğretmen’ rolünde bulurken, çocuklarını derse odaklayamamaktan
yakınıyor.
Acıbadem Üniversitesi Atakent Hastanesi Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanı Prof. Dr. Ali Evren Tufan
“Koronavirüs sürecinde çocuk ve ergenlerin dikkatlerini ders içeriğine
odaklamalarını sağlamada ve uzaktan eğitim sürecinin tatil olmadığını
fark ettirmede ebeveynlere önemli görevler düşüyor.
Uzaktan ve çevrim içi verilen eğitim de sınıf ortamındaki kadar dikkat ve konsantrasyon gerektirdiği için bazı noktalara dikkat edilmesi gerekiyor” diyor. Prof. Dr. Ali Evren Tufan uzaktan eğitimde çocukların motivasyonunu sağlamanın 7 yolunu anlattı, önemli uyarılar ve önerilerde bulundu.
Çalışma ortamını düzenleyin
Her
çocuğun ders çalışmak için belirli bir alanı ve masası olmalı.
Çocuğunuzun çalışma ortamının yeterince aydınlanmasına, çevrede görsel
ve işitsel çeldiricilerin olmamasına özen gösterin.
Görsel çeldiricilere
duyarlı olan çocuklarda çevresel görüş alanının karton bölmelerle
sınırlandırılması, bedensel çeldiricilere hassas çocuklarda ise oturuş
pozisyonunun yastık, minder ve benzeri desteklerle düzenlenmesinde fayda
var.
Ekran karşısında geçirdiği zamanı düzenleyin
Ders
dışında ekran karşısında geçirdiği zamanı düzenleyin. Yemek masasında
cep telefonlarını bulundurmamaya, oyun ve eğlence için belli bir süre
belirlemeye, geceleri yatmadan en az yarım saat önce evdeki telefon,
tablet ve akıllı telefonların kapatılmasına özen gösterin.
Uzaktan
eğitim sırasında ders kaynağı dışında çevrede telefon/ tablet
bulundurmayın. Çocuğunuzla günlük planını ve yapması gerekenleri
birlikte hazırlayın ve ancak bu görevlerini tamamlandıktan sonra oyun ve
eğlenceye zaman ayırabileceğinin altını çizin.
Çocuğunuzun öğrenme biçimini belirleyin
Her
çocuk ders içeriğini kendine özgü biçimde öğrenir. Çocukların temel
olarak görsel, işitsel ve dokunsal/ kinestetik öğrenme biçimleri baskın
olanlar şeklinde sınıflandırılabileceği düşünülmektedir.
Görsel öğrenme biçimi baskın olan çocuklar; çizerek ve yazarak daha iyi öğrenirler. Bu çocuklarda not alırken farklı renklerde kalemler kullanmak, ders içeriğini animasyonlar ve filmlerle desteklemek dikkatlerini toplamalarını kolaylaştırabilir.
İşitsel öğrenme biçimi baskın olan
çocuklarda ders içeriğinin ses kaydının yapılması ve bu kaydın bir kaç
defa dinlenmesi, çalışılan materyalin evdeki bir başkasına anlatılması
faydalı olabilir.
Dokunsal öğrenme biçimi baskın olan çocuklarda ise
ders içeriğinin maketlerinin yapılması, evdeki eşya/ oyuncaklarla
canlandırılması veya taklitlerinin yapılması dikkatlerini toplamalarını
sağlayabilir.
Günlük tutmalarını sağlayın
Prof. Dr. Ali Evren Tufan
“Uzun dönemde planlama yapmak, ders içeriği ve günlük yaşamın organize
edilmesi, düşünce ve duyguların zaman içerisinde değişebileceğinin fark
edilmesi gibi gelişim basamaklarının kazanımında düzenli olarak günlük
tutmak oldukça faydalıdır.
Çocuğunuzun mümkün olduğu kadar düzenli bir
günlük tutması, bu günlüğe o gün için düşünceleri, duyguları ve
öğrendiklerini kısaca not alması fayda sağlayacaktır” diyor.
Tatil olarak algılamamasını sağlayın
Uzaktan
ve çevrim içi eğitimde yaşanabilecek en önemli sorun, sürecin uzun bir
tatil olarak algılanması. Bu sorunu önlemenin en kolay yolu ev içinde
zaman ve mekanları sınırlandırmak olacaktır.
Ev içerisinde çocuğunuzun
ders çalıştığı, oyun oynadığı ve spor yaptığı yerlerin mümkün olduğu
kadar birbirinden ayrı olmasına ve ayrı kalmasına dikkat edin. Ders
saatlerinin dışında kalan zamanları mümkün olduğu kadar önceden
planlayıp, yapılandırmayı deneyin.
Çocuğunuzun her etkinlik arasında en az 5- 10 dakika kadar boş zamanı olmasını sağlayın. Bu molalar farklı etkinliklere uyum sağlamasını ve dikkatini odaklamasını kolaylaştırabilir.
Egzersiz yapmasına ve sağlıklı beslenmesine dikkat edin
Evde
zaman geçirmek özellikle hareket etme ihtiyacının daha belirgin olduğu
çocuklar için zor bir süreç olduğundan bu durum dikkatlerini
toplamalarını engelleyebilir.
Diğer yandan, çocuklar kendilerini oyuna
veya bir etkinliğe kaptırdıklarında öğünlerini atlayabilir veya
sağlıksız içerikli besinlere kapılabilir. Her iki durum da çocukların
ders içeriğine odaklanmalarını engelleyecektir.
Güne ailece yapılacak
10- 15 dakikalık bir egzersizle başlamak ve öğünleri önceden
programlamak çocukların evdeki zamanı daha verimli geçirmelerini
sağlayacaktır.
Sürekli akademik başarıyı vurgulamaktan kaçının!
Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanı Prof. Dr. Ali Evren Tufan
“Anne babaların izolasyon süresinde akademik başarıya odaklanmaları ve
sürekli ders çalışmaya vurgu yapmaları çocuklarda yılgınlık, umutsuzluk
veya inatlaşma gibi tepkilere yol açabilir.
Bunun yerine izolasyon
sürecinin tüm aile için bedensel, ruhsal ve eğitsel gelişimi
destekleyecek bir fırsat olduğunu vurgulamak faydalı olacaktır.
İzolasyon süresince çocukların arkadaşları ile telefon ve görüntülü
görüşmelerle iletişimlerini sürdürebilmelerine, gün içinde bir kaç
dakika da olsa aile üyelerinin hisleri ve yaşadıkları hakkında
konuşmalarına fırsat verin” diyor.
UZAKTAN EĞİTİMDE MOTİVASYONU SAĞLAMANIN 7 YOLU
Reviewed by gastronotunmutfagi
on
Mayıs 04, 2020
Rating:

Hiç yorum yok