“Başarılı” veya “Başarısız” Demek Çocuğunuzu Etkileyebilir!
Bir yıllık eğitim-öğretim döneminin
ardından yaz tatili geldi, çattı. Çocukları saran karne heyecanı ve
tatil beklentisi ise kaçınılmaz.
Peki ya çocuğunuzun karnesi
beklediğiniz gibi değilse? İstanbul Okan Üniversitesi Hastanesi Çocuk ve
Ergen Psikolojisi Uzmanı Kln. Psk. Emel Güler, ebeveynlere önemli
tavsiyelerde bulundu.
Bir
yıllık eğitim-öğretim döneminin bitişini müjdeleyen yaz tatili;
çocukların karne heyecanı ve tatil beklentisiyle birlikte başlıyor!
Günümüzde öğretim kademelerindeki öğrenciler, okul başarılarına göre
değerlendirildiği için “akademik başarı” kavramı öğrencilerin
yaşamlarında önemli bir rol oynuyor.
Çocuğun Gerçek Yeteneği ile Okul Başarısı Farklılık Gösterebilir
Ülkemizde,
akademik başarının en önemli göstergesi, karnedir. Verilen karneye
göre, bazı öğrencilerin başarılı bazı öğrencilerin ise başarısız olarak
değerlendirilmesi söz konusudur. Ancak öğrenciler için yapılan
“başarılı” veya “başarısız” nitelendirmesi çoğu zaman çocuğun
etiketlenmesine neden olmaktadır.
Başarı; istenilen sonuca ulaşma,
güdülen amaca erişme, istenileni elde etme olarak geniş bir anlam
içerirken, okul başarısı öğrencinin bir akademik programdaki derslerden
aldığı notların ya da puanların ortalamasıdır. Öğrencinin gerçek
yeteneği ile okuldaki başarısı arasında farklılık görülebilir.
“Okul Başarısızlığının Nedeni Sadece Öğrenci Değildir”
Düşük
karne notları, öğrencinin tüm alanlarda başarısız olduğu anlamına
gelmez. Ailelerin karne notları üzerinden çocuğa karşı olumsuz tutum
içerisinde olmaları çocukların, kendilik algılarını olumsuz etkileyerek
psikolojik sorunlara yol açabilir. Okul başarısızlığının nedeni sadece
öğrenci değildir. Okul başarısızlığının çok yönlü ve farklı nedenleri
olduğu bilinmektedir.
Peki Okul Başarısızlığının Nedenleri Nelerdir?
Bireysel
faktörlerden; çocuğun doğuştan var olan yetenekleri, zekası, fiziksel
ve bedensel özellikleri, dikkat eksikliği, hiperaktivite bozukluğu,
öğrenme güçlüğü gibi nörolojik sorunları, duygusal ve psikolojik
sorunların varlığı, çocuğun kişilik özellikleri vb. durumlar; karne
notunun düşük gelmesine neden olan faktörlerin başında gelmektedir.
Eğitim ve öğretim ortamından kaynaklanan faktörler ise; çocuğun
bulunduğu okul ve öğretmen özellikleri, okuldaki eğitimin kalitesi ve
niteliği, çocuğun öğretmene ve derse yönelik tutumlarıdır. Çocuğun
içinde bulunduğu arkadaş grubu ve arkadaşlık ilişkileri de okul
başarısını etkilemektedir. Aileden kaynaklanan faktörler ise; çocuğun
içinde bulunduğu aile özellikleri, aile yaşantısı ve aile ilişkileridir.
Tüm bu nedenler okul başarısızlığına neden olabilmektedir.
İşte Ailelere Öneriler!
- Okul başarısızlığına neden olan tüm bu faktörlerin göz önünde bulundurularak sorunun nedeni anlaşılmalıdır.
- Okul başarısızlığına neden olan tüm bu faktörler göz önünde bulundurularak, gerekli tedbirlerin alınması sağlanmalıdır.
- Öğrencinin olumlu yönlerini ve yetilerini ortaya çıkararak, geliştirmesine yardımcı olunmalıdır.
- Aileler, öğrencilere derslerinde kılavuzluk ederek, gerektiğinde destek sağlayabilmelidir.
- Çocuğun düşüncelerine saygı gösterilmeli, düşüncelerini ifade etmesine fırsat verilmeli ve bu yönde desteklenmelidir.
- Ailenin olumlu sözel ifadeler kullanması, öğrencinin okula ve derslerine motivasyonunu artmasına yardımcı olur.
- Öğrencinin duygusal yönden desteklenmesi, ihtiyaçlarının karşılanması olumlu kendilik algısı geliştirmesine böylece okul başarısının artmasına da yardımcı olur.
- Çocuğun oyun, eğlenme gibi sevdiği etkinliklere de zaman ayırarak aynı zamanda ödevlerini yapmaya elverişli ortam hazırlamalıdır.
- Çocuğun kendisi için program oluşturmasına destek olunmalı ve programa uyması takip edilmelidir.
“Başarılı” veya “Başarısız” Demek Çocuğunuzu Etkileyebilir!
Reviewed by gastronotunmutfagi
on
Haziran 14, 2019
Rating:
Hiç yorum yok